ProRail, de overheidsinstelling die het Nederlandse spoorwegnet beheert, heeft Fugro en twee andere partners een driejarig raamcontract gegund voor geotechnisch onderzoek ter ondersteuning van de vernieuwing van bestaande spoorlijnen in heel Nederland. Binnen het raamcontract zal Fugro nauw samenwerken met ProRail om innovatieve oplossingen te identificeren en te ontwikkelen, waaronder snellere sondeermethoden, waarbij het verhogen van de efficiëntie en het verminderen van het totale aantal benodigde buitendienststellingen de doelstelling is.

Fugro werkt al meer dan 10 jaar samen met ProRail op het gebied van spoorveiligheid en -efficiëntie.  Fugro’s geotechnische onderzoeken, zoals sondeerproeven, boringen en laboratoriumtests, geven vitaal inzicht in de omstandigheden van de ondergrond van de spoorlijnen. De Geo-data die uit de onderzoeken van Fugro zijn verkregen, dragen ook bij aan het verminderen van vertragingen en geotechnische risico's bij vernieuwingswerkzaamheden. 

Stephan van Eeten, Geotechnisch Systeemspecialist bij ProRail: "Deze raamovereenkomst geeft ProRail en de contracthouders de flexibiliteit om geotechnisch onderzoek snel uit te voeren en tegelijkertijd hoogwaardige onderzoeken te leveren. De overeenkomst moedigt onze partners ook aan om te innoveren met creatieve oplossingen om in te spelen op de veranderende behoeften van ons netwerk". 

Leonard Sands, Fugro's directeur Land Site Characterisation Europe en Africa: "Dit contract sluit aan bij Fugro's spoorwegstrategie. In combinatie met andere lopende raamcontracten is het voor Fugro een geweldige kans om ProRail de voordelen van onze expertise te bieden om bij te dragen aan bredere kwesties zoals het groeiende aantal treinreizigers".

prorail11